handlingar som räddar dig från azab el kaber (gravens plågor)

Tabarani, Hakim, Asbahani och Tirmidhi har nedtecknat följande hadith från Abdur-Rahman ibn Samur som sade: Qurtubi sade:”Detta är en underbar hadith. Rasulullah har i den räknat upp speciella handlingar som räddar den som gör dem, ur nöd.”


“En dag kom Rasulullah Muhammad till oss och sade: ‘Igår såg jag sannerligen något underligt i min dröm:

- jag såg en man från min ummah till vilken dödsängel kom för att ta hans själ, så hans godhet mot hans föräldrar ställde sig mellan honom och dödsängeln (som inte tog hans själ).


- sedan såg jag en man från min ummah för vilken gravens straff hade blivit bestämt. Men hans tvagning kom och blev orsaken till att han skonades från straffet i graven.


- sedan såg jag en man från min ummah som omringades av shayatin. Men då kom hans dhikrullah (åminnelse av Allah Den Upphöjde) och räddare honom från shaytatin.


- sedan såg jag en man från min ummah som omringades av adhaabs (straffets) änglar. Men då kom hans salaat och blev anledning till att han skonades från dem.


- sedan såg jag en man från min ummah med tungan som hängde ut av törst och när än han närmade sig min hawd (vattenkälla i Jannah), hindrades han från att dricka från den. Men då kom hans fasta och blev till orsaken att hans törst blev släckt.


- sedan såg jag sändebuden (alayhissalaam) ställda i cirklar och en man från min ummah som, när han än försökte närma sig en av dessa cirklar, körde de honom iväg. Men då kom hans ghusl (det att bada efter janabah), tog honom för hand och ställde honom i en av dessa cirklar.


- lika så såg en man från min ummah i följande tillstånd: framför honom, bakom honom, från hans höger och vänster sida, var mörker. Han stod i mörkren, förvirrad. Men hans hajj och umrah kom och ledde honom ur dessa mörker till ljuset.


- sedan såg jag en man från min ummah som försökte tala med troende, men de svarade inte honom. Då kom hans bevarande av familje- och släktskapsband och sade till dem, Tala med honom, och de började tala med honom.


- sedan såg jag en man från min ummah som var förskräckt av glödande eld, och eldens gnistor var framför näsan på honom. Då kom hans sadaqa (välgörenhet) och blev som skärm mellan hans ansikte och elden, och den skyddade honom ovanifrån.


- sedan såg jag en man från min ummah till vilken jahannams änglar (zabaniyyah) närmade sig från alla håll. Men han brukade beordra det goda och rätta och förbjuda och varna från det onda och det orätta, vilket blev anledning till hans räddning och att han leddes till rahmats änglar.


- sedan såg jag en man från min ummah som sitter på sina knän och mellan honom och Allah Den Upphöjde var en skärm. Men då kom hans akhlak (gott uppförande), tog hans hand och ledde honom till Allah.


- sedan såg jag en man från min ummah till vilken boken med hans handlingar räcktes från hans vänster sida. Men då kom hans gudfruktan (han fruktade Allah) tog boken med hans handlingar och flyttade den till hans höger sida.


- också såg jag en man från min ummah vars onda handlingar vägde tyngre på mizan än hans goda handlingar. Då kom belöningen för goda handlingar och goda handligarna blev därmed tyngre än de onda.


- sedan såg jag en man från min ummah som stod vid jahannams kant. Men han brukade frukta endast Allah och det blev till anledning till att han räddades från jahannams kant.


- sedan såg jag en man från min ummah som hade kastats i elden. Så kom hans tårar som han hade gråtit i dunya, endast i fruktan av Allah, och de räddade honom från jahannams eld.


- också såg jag en man från min ummah där han står på Sirat-bron och svajade som granar och blad på ett palmträd, men då kom hans goda åsikt om Allah, stärkte honom, och han fortsatte gå över Sirat-bron.


- sedan såg jag en man från min ummah också på Sirat-bron, som kröp ett tag, och traskade ett tag, och då kom hans salawat över mig, tog honom för hand och stärkte honom, och han fortsatte gå över Sirat-bron.


- sedan såg jag en man från min ummah som hade kommit fram till jannahs dörrar, och de slogs framför honom. Då kom hans shahadah att det inte finns ingen annan gud värd dyrkan än Den Ende Sanne Gud, Allah, och öppnade Jannahs dörr för honom och han kom in i Jannah.


- sedan såg jag människor med skuren mun, så jag frågade: “Vilka är dessa, ya Gibril?”, och han a.s. svarade: “Det är de som brukade baktala människor”. Sedan såg jag människor som hängde vid sin tunga, så jag frågade: “Vilka är dessa, ya Gibril?”, och han a.s. svarade: “Det är de som brukade förtala troende män och kvinnor, och de var rena från dessa anklagelser.” (Vad som är intressant, är att för dessa handlingar ingen ‘lösensumma’ finns, för det är andra människors haqq).



Kommentarer
Postat av: ayaah

- Jasså :) va kul..brukar vara på orkanen jätte ofta.. Hojjta till om du ser mig ngn dag :p

2010-12-22 @ 15:41:05
URL: http://ilooveyou.blogg.se/
Postat av: Jessie - Mamma till Jacob 3 år

hej söt:) Hhaha nejnej det är inte han. Vi la bara till ljudeffekter och bilder :) Allt bra med dig annars? Kram

2010-12-22 @ 21:01:40
URL: http://passionfrukt.blogg.se/
Postat av: Jessie - Mamma till Jacob 3 år

awww så sötdu är :D Ja man var skit glad - överlycklig att han ätntligen kunde ta mer än ett steg fram utan att ramla på hans fina lilla rumpa haha. Jo, tack det är oftast bra här :) Skönt med lov nu va? När börjar ni igen? Kram

2010-12-22 @ 22:02:33
URL: http://passionfrukt.blogg.se/
Postat av: Bahar naglas barndomsvän hihi

wow nora jag trodde inte du kunde skriva såhär bra, din blogg e starkt gillad av mig :))

2010-12-22 @ 22:54:18
Postat av: N*

tack bahar. detta e inte jag som skrivet de. de är hadith, de är bra att påminnas om det och börja tänka på sin religion innan de är försent..

2010-12-23 @ 22:30:14
URL: http://blacklovee.blogg.se/
Postat av: kabab

LEV kvinna lev

2010-12-25 @ 13:24:10
URL: http://kababmannen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0