...

 
LÅT OSS ÅTERUPPLIVA EN (för många bortglömd) SUNNAH:

När du har ont någonstans, så skall du placera din hand där det gör ont, och säga “Bismillâh” tre gånger, samt “A’ôdho bi-‘izzatillâhi wa qodratihi min sharri mâ adjido wa ohâdhir” sju gånger.

Följeslagaren ‘Othmân ibn Abil-’Âs sade: “Jag gjorde detta, och Allâh tog bort det jag hade... lidit av.” Läs nedan för översättning av fraserna och bevis.

’Othmân ibn Abil-‘Âs (må Allâh vara nöjd med honom) återberättar att han klagade hos Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) över smärta som han hade känt i sin kropp ända sedan han hade blivit muslim.
Allâhs Sändeb...ud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade då till honom: “Placera din hand på den kroppsdel som gör ont, och säg ’Bismillâh’ tre gånger, och säg sedan följande sju gånger: ’A’ôdho bi-’izzatillâhi wa qodratihi min sharri mâ adjido wa ohâdhir’.” [Källa: Moslim, 2202]

at-Tirmidhî (2080) tillade: “Han sade: ‘Jag gjorde detta, och Allâh tog bort det jag hade lidit av, och jag fortsatte uppmana min familj och andra att göra detta.’” [Klassad som autentisk av al-Albânî i Sahîh at-Tirmidhî, 1696]

Översättning av fraserna:
Bismillâh = I Allâhs Namn

A’ôdho bi-’izzatillâhi wa qodratihi min sharri mâ adjido wa ohâdhir = Jag söker skydd hos Allâhs ära och Hans allmakt från det onda i det som jag finner och som jag oroar mig för.

Och min syster! Vet du hur mycket belöning du får om du återupplivar en bortglömd Sunnah och uppmanar andra till att utföra den?
Läs nedan:

Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: “Den som återupplivar en aspekt av min Sunnah som glöms efter min död, erhåller lika mycket belöning som dem människor som följer honom [i detta får], utan att deras belöning minskas det minsta.”
[at-Tirmidhî, 7/443; en god Hadith tack vare sinsemellan bestyrkande återberättarkedjor]


Kommentarer
Postat av: D,

Pretender

2011-03-05 @ 22:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0